ရန္ကုန္ၿမိဳ႕မွာ ယာဥ္ေၾကာပိတ္မႈကို အေၾကာင္းျပဳၿပီးေတာ့ အငွားယာဥ္ခေတြ သိသိသာသာ ေစ်းျမင့္တက္ေနပါတယ္။
တည္ေဆာက္ဆဲ လွည္းတန္းလမ္းဆုံ ဂုံးေက်ာ္တံတား နဲ႔ တကၠစီမ်ား
ယာဥ္ေၾကာပိတ္တ့ဲေနရာကုိ ျဖတ္ရမယ္၊ သြားရမယ္ ဆုိရင္ အငွားယာဥ္ေမာင္းေတြ ေခါင္းခါ လက္ခါျပၾကပါတယ္။
တကၠစီသမားတေယာက္ရဲ႕ အသံ
အငွားယာဥ္ေမာင္းတဦးက “ယာဥ္ေၾကာပိတ္ခကို ၅ဝဝ ေလာက္ ပုိၿပီးေတာင္းရတယ္။ ယာဥ္ေၾကာပိတ္တဲ့အခ်ိန္ကိုပါ
ထည့္တြက္ေတာင္းၾကတာပါ။ မလို အပ္ ဘဲ အခ်ိန္ေတြ ဆီေတြ ကုန္မွာစိုးလို႕ လိုက္ရမယ့္ ယာဥ္ေၾကာကိုပဲ ႀကည့္ၿပီး လိုက္ ေတာ့တယ္” လို႕ ေျပာပါတယ္။
“ေက်ာင္းတက္ ၊ ေက်ာင္းဆင္းခ်ိန္ ေတြကို လည္း မွတ္ထား ရေသးတယ္။ လာငွားရင္ အဲဒီဘက္မွာ ဆိုရင္ ဘယ္ေက်ာင္းရွိလဲ၊ ေက်ာင္းဆင္းခ်ိန္လား ဆိုတာကို ႀကည့္ၿပီးမွ လိုက္ပါတယ္။ ေက်ာင္းဆင္းခ်ိန္ဆိုရင္ေတာ့ မလိုက္ေတာ့ဘူး” လို႕ သူက ဆက္ေျပာပါတယ္။
ဂံုးေက်ာ္ တံတားမ်ား
ဂံုးေက်ာ္ တံတားေတြ တၿပိဳင္နက္ တည္ေဆာက္ေနတ့ဲ ရန္ကုန္မွာ ယာဥ္ေၾကာေတြက သိသိသာသာကို က်ပ္လာတာကို ေတြ႔ရပါတယ္။
လွည္းတန္းမီးပြဳိင့္မွာဆိုရင္ မီးစိမ္းဖို႕ကို မိနစ္၂ဝ ေက်ာ္ ေလာက္အထိ ေစာင့္လာရသလို ေရႊဂံုတိုင္ မီးပြိဳင့္မွာ ပိတ္မိရင္လည္း အခ်ိန္အေတာ္ၾကာ ေစာင့္ၾကရတာပါ။
တံတားေဆာက္လုပ္ေရးလုပ္ငန္းခြင္က ကားလမ္းမဧရိယာ အေတာ္မ်ားမ်ားကုိ သိမ္းထားတ့ဲအတြက္ တေမ့တေမာ ေစာင့္ၾကရတာပါ။
ဘုရင့္ေနာင္လမ္းမႀကီးမွာဆို ကားေတြက က်ပ္ၿပီး ကားေၾကာ မျပတ္ေတာ့ လမ္းကူးဖို႔ကိုေတာင္ အၾကာႀကီး ေစာင့္ရတယ္။ အႏၱရာယ္လည္း အရမ္းမ်ားပါတယ္လုိ႔ ကမာရြတ္ၿမိဳ႕နယ္က တကၠစီ စီးသူတေယာက္က ေျပာပါတယ္။
“ရံုးခ်ိန္အတြင္း တကၠစီေတြက ငွားရ ခက္တယ္။ မလိုက္ႀကေတာ့ဘူး။ ပံုမွန္ ၂,၅ဝဝ ေပးေနရတဲ့ေစ်းကို ကားက်ပ္တယ္လို႕ ေျပာၿပီး ၄,ဝဝဝ အထိေတာင္ ေတာင္းလာၾကတယ္” လို႕ သူက ေျပာပါတယ္။
လမ္းေဘးေစ်းသည္မ်ား
ယာဥ္ေၾကာေတြ ပိတ္ဆို႕ရျခင္းေတြရဲ႕ အဓိက အေၾကာင္းအရင္းေတြထဲမွာ ေစ်းသည္မ်ားလည္း ထိပ္တန္းက ပါေနပါတယ္။
ပလက္ေဖာင္းေပၚမွာ ေစ်းသည္ေတြ ေစ်းတက္ေရာင္းၾကတဲ့အခါ လူေတြက ကား လမ္းမေပၚ တက္ၿပီး လမ္းေလွ်ာက္ႀကရပါတယ္္။ ဒါေၾကာင့္ ကားေတြ သြားရ ပုိခက္ခဲလာတာပါ။
ကားေတြက လူေတြကိုေရွာင္ၿပီး ေမာင္းေနၾကရပါတယ္။
လမ္းတ၀က္ကုိ သိမ္းပုိက္ထားတ့ဲ လမ္းေဘးေစ်းသည္ နဲ႔ လမ္းေလွ်ာက္သူမ်ား
ကားေပါလာတ့ဲ ရန္ကုန္
ကားတင္သြင္းခြင့္ ပုိမုိ လြယ္ကူ၊ ကားေစ်းေတြ ျပဳတ္က်လာျပီးေနာက္ပုိင္း ရန္ကုန္မွာ ကားေတြ ပိုမ်ားလာပါျပီ။
ဒီကားေတြအတြက္ သင့္ေတာ္တ့ဲလမ္းအေနအထား ရန္ကုန္မွာ မရွိတာေၾကာင့္ ယာဥ္ေၾကာပိတ္မႈ ပုိျပီး ႀကီးထြားလာတာပါ။
လမ္းမေပၚမွာ ကားေတြ စည္းကမ္းမဲ့ ရပ္နားျခင္း၊ ယာဥ္ေမာင္းေတြ စည္းမ့ဲကမ္းမ့ဲ ေမာင္းႏွင္ျခင္း အစရိွတာေတြေၾကာင့္လည္း ယာဥ္ေၾကာပိတ္ပါတယ္။
ဘာေၾကာင့္ ယာဥ္ေၾကာပိတ္တယ္ ဆုိတာကုိ အာဏာပုိင္တုိ႔လည္း သိမွာပါ။ ေျဖရွင္းနည္းကုိ မသိေသးလုိ႔ သုိ႔မဟုတ္ မေျဖရွင္းရေသးလုိ႔ ဒီျပႆနာ ဆက္လက္ ႀကီးထြားေနတယ္လုိ႔ ဆုိရပါမယ္။
ရံုးဝန္ထမ္းမ်ား အိမ္ကေန ေစာထြက္လာၾက၊ ျပန္ရင္လည္း ေနာက္က်ၿပီးမွ အိမ္ျပန္ ေရာက္ပါတယ္။ ကားထဲ အခ်ိန္ကုန္တတ္တာေၾကာင့္ လူပင္ပမ္း၊ စိတ္ပင္ပမ္း ျဖစ္ၾကရပါတယ္။
ျပႆနာ ေျဖရွင္းေရး
ဒီလို ကိစၥရပ္ေတြကို အဆင္ေျပေစဖုိ႕အတြက္ ယာဥ္ ေၾကာရွင္းလင္းဖို႕ ယာဥ္ထိန္းရဲမ်ားတိုးခ်ဲ႕ ခ်ထားျခင္း၊ လမ္းမ်ားခ်ဲ႕ျခင္း ၊ ေစ်းသည္ေတြကို ေနရာဖယ္ခိုင္းၿခင္း၊ ယာဥ္ရပ္နားတ့ဲေနရာ တိုးခ်ဲ႕ျခင္း စတာေတြျပဳလုပ္ ေနေသာ္လည္း ဘယ္အခ်ိန္မွ ဒီအခက္အခဲေတြ ေျပလည္ေစမယ္ဆိုတာ မသိရေသးပါ။
ဂံုးေက်ာ္ တံတားေတြ ေဆာက္ေနတာ ၿပီးစီးသြားရင္ေတာ့ ယာဥ္ေၾကာပိတ္ဆို႕မႈ အနည္းငယ္ သက္သာ သြားမယ္လို႕ ေမွ်ာ္ လင့္ ေနၾကသလို တခ်ိဳ႕ကလည္း ဂံုးေက်ာ္တံတား ေဆာက္လုပ္ရံုနဲ႕ ရန္ကုန္ရဲ႕ ယာဥ္ေၾကာပိတ္ဆို႕မႈ ျပသာနာမ်ား ေျပလည္သြားမွာ မဟုတ္ဘူးလို႕ ေျပာဆိုေနၾကပါတယ္။
ရြက္စိမ္း ~
Irrawaddy
တည္ေဆာက္ဆဲ လွည္းတန္းလမ္းဆုံ ဂုံးေက်ာ္တံတား နဲ႔ တကၠစီမ်ား
ယာဥ္ေၾကာပိတ္တ့ဲေနရာကုိ ျဖတ္ရမယ္၊ သြားရမယ္ ဆုိရင္ အငွားယာဥ္ေမာင္းေတြ ေခါင္းခါ လက္ခါျပၾကပါတယ္။
တကၠစီသမားတေယာက္ရဲ႕ အသံ
အငွားယာဥ္ေမာင္းတဦးက “ယာဥ္ေၾကာပိတ္ခကို ၅ဝဝ ေလာက္ ပုိၿပီးေတာင္းရတယ္။ ယာဥ္ေၾကာပိတ္တဲ့အခ်ိန္ကိုပါ
ထည့္တြက္ေတာင္းၾကတာပါ။ မလို အပ္ ဘဲ အခ်ိန္ေတြ ဆီေတြ ကုန္မွာစိုးလို႕ လိုက္ရမယ့္ ယာဥ္ေၾကာကိုပဲ ႀကည့္ၿပီး လိုက္ ေတာ့တယ္” လို႕ ေျပာပါတယ္။
“ေက်ာင္းတက္ ၊ ေက်ာင္းဆင္းခ်ိန္ ေတြကို လည္း မွတ္ထား ရေသးတယ္။ လာငွားရင္ အဲဒီဘက္မွာ ဆိုရင္ ဘယ္ေက်ာင္းရွိလဲ၊ ေက်ာင္းဆင္းခ်ိန္လား ဆိုတာကို ႀကည့္ၿပီးမွ လိုက္ပါတယ္။ ေက်ာင္းဆင္းခ်ိန္ဆိုရင္ေတာ့ မလိုက္ေတာ့ဘူး” လို႕ သူက ဆက္ေျပာပါတယ္။
ဂံုးေက်ာ္ တံတားမ်ား
ဂံုးေက်ာ္ တံတားေတြ တၿပိဳင္နက္ တည္ေဆာက္ေနတ့ဲ ရန္ကုန္မွာ ယာဥ္ေၾကာေတြက သိသိသာသာကို က်ပ္လာတာကို ေတြ႔ရပါတယ္။
လွည္းတန္းမီးပြဳိင့္မွာဆိုရင္ မီးစိမ္းဖို႕ကို မိနစ္၂ဝ ေက်ာ္ ေလာက္အထိ ေစာင့္လာရသလို ေရႊဂံုတိုင္ မီးပြိဳင့္မွာ ပိတ္မိရင္လည္း အခ်ိန္အေတာ္ၾကာ ေစာင့္ၾကရတာပါ။
တံတားေဆာက္လုပ္ေရးလုပ္ငန္းခြင္က ကားလမ္းမဧရိယာ အေတာ္မ်ားမ်ားကုိ သိမ္းထားတ့ဲအတြက္ တေမ့တေမာ ေစာင့္ၾကရတာပါ။
ဘုရင့္ေနာင္လမ္းမႀကီးမွာဆို ကားေတြက က်ပ္ၿပီး ကားေၾကာ မျပတ္ေတာ့ လမ္းကူးဖို႔ကိုေတာင္ အၾကာႀကီး ေစာင့္ရတယ္။ အႏၱရာယ္လည္း အရမ္းမ်ားပါတယ္လုိ႔ ကမာရြတ္ၿမိဳ႕နယ္က တကၠစီ စီးသူတေယာက္က ေျပာပါတယ္။
“ရံုးခ်ိန္အတြင္း တကၠစီေတြက ငွားရ ခက္တယ္။ မလိုက္ႀကေတာ့ဘူး။ ပံုမွန္ ၂,၅ဝဝ ေပးေနရတဲ့ေစ်းကို ကားက်ပ္တယ္လို႕ ေျပာၿပီး ၄,ဝဝဝ အထိေတာင္ ေတာင္းလာၾကတယ္” လို႕ သူက ေျပာပါတယ္။
လမ္းေဘးေစ်းသည္မ်ား
ယာဥ္ေၾကာေတြ ပိတ္ဆို႕ရျခင္းေတြရဲ႕ အဓိက အေၾကာင္းအရင္းေတြထဲမွာ ေစ်းသည္မ်ားလည္း ထိပ္တန္းက ပါေနပါတယ္။
ပလက္ေဖာင္းေပၚမွာ ေစ်းသည္ေတြ ေစ်းတက္ေရာင္းၾကတဲ့အခါ လူေတြက ကား လမ္းမေပၚ တက္ၿပီး လမ္းေလွ်ာက္ႀကရပါတယ္္။ ဒါေၾကာင့္ ကားေတြ သြားရ ပုိခက္ခဲလာတာပါ။
ကားေတြက လူေတြကိုေရွာင္ၿပီး ေမာင္းေနၾကရပါတယ္။
လမ္းတ၀က္ကုိ သိမ္းပုိက္ထားတ့ဲ လမ္းေဘးေစ်းသည္ နဲ႔ လမ္းေလွ်ာက္သူမ်ား
ကားေပါလာတ့ဲ ရန္ကုန္
ကားတင္သြင္းခြင့္ ပုိမုိ လြယ္ကူ၊ ကားေစ်းေတြ ျပဳတ္က်လာျပီးေနာက္ပုိင္း ရန္ကုန္မွာ ကားေတြ ပိုမ်ားလာပါျပီ။
ဒီကားေတြအတြက္ သင့္ေတာ္တ့ဲလမ္းအေနအထား ရန္ကုန္မွာ မရွိတာေၾကာင့္ ယာဥ္ေၾကာပိတ္မႈ ပုိျပီး ႀကီးထြားလာတာပါ။
လမ္းမေပၚမွာ ကားေတြ စည္းကမ္းမဲ့ ရပ္နားျခင္း၊ ယာဥ္ေမာင္းေတြ စည္းမ့ဲကမ္းမ့ဲ ေမာင္းႏွင္ျခင္း အစရိွတာေတြေၾကာင့္လည္း ယာဥ္ေၾကာပိတ္ပါတယ္။
ဘာေၾကာင့္ ယာဥ္ေၾကာပိတ္တယ္ ဆုိတာကုိ အာဏာပုိင္တုိ႔လည္း သိမွာပါ။ ေျဖရွင္းနည္းကုိ မသိေသးလုိ႔ သုိ႔မဟုတ္ မေျဖရွင္းရေသးလုိ႔ ဒီျပႆနာ ဆက္လက္ ႀကီးထြားေနတယ္လုိ႔ ဆုိရပါမယ္။
ရံုးဝန္ထမ္းမ်ား အိမ္ကေန ေစာထြက္လာၾက၊ ျပန္ရင္လည္း ေနာက္က်ၿပီးမွ အိမ္ျပန္ ေရာက္ပါတယ္။ ကားထဲ အခ်ိန္ကုန္တတ္တာေၾကာင့္ လူပင္ပမ္း၊ စိတ္ပင္ပမ္း ျဖစ္ၾကရပါတယ္။
ျပႆနာ ေျဖရွင္းေရး
ဒီလို ကိစၥရပ္ေတြကို အဆင္ေျပေစဖုိ႕အတြက္ ယာဥ္ ေၾကာရွင္းလင္းဖို႕ ယာဥ္ထိန္းရဲမ်ားတိုးခ်ဲ႕ ခ်ထားျခင္း၊ လမ္းမ်ားခ်ဲ႕ျခင္း ၊ ေစ်းသည္ေတြကို ေနရာဖယ္ခိုင္းၿခင္း၊ ယာဥ္ရပ္နားတ့ဲေနရာ တိုးခ်ဲ႕ျခင္း စတာေတြျပဳလုပ္ ေနေသာ္လည္း ဘယ္အခ်ိန္မွ ဒီအခက္အခဲေတြ ေျပလည္ေစမယ္ဆိုတာ မသိရေသးပါ။
ဂံုးေက်ာ္ တံတားေတြ ေဆာက္ေနတာ ၿပီးစီးသြားရင္ေတာ့ ယာဥ္ေၾကာပိတ္ဆို႕မႈ အနည္းငယ္ သက္သာ သြားမယ္လို႕ ေမွ်ာ္ လင့္ ေနၾကသလို တခ်ိဳ႕ကလည္း ဂံုးေက်ာ္တံတား ေဆာက္လုပ္ရံုနဲ႕ ရန္ကုန္ရဲ႕ ယာဥ္ေၾကာပိတ္ဆို႕မႈ ျပသာနာမ်ား ေျပလည္သြားမွာ မဟုတ္ဘူးလို႕ ေျပာဆိုေနၾကပါတယ္။
ရြက္စိမ္း ~
Irrawaddy
No comments:
Post a Comment